14 Haziran 2015 Pazar

YURTDIŞI ÇIKIŞ HARCI

Sizi bilmem ama ben işim gereği çok fazla yurtdışı seyahati yapıyorum. Yılda ortalama 10-15 kez yurtdışına çıkıyorum. Örnek vermek adına geçen sene yani 2014’de sadece THY ile 100.000 hava milinden fazla uçuş yaptım, bu neredeyse dünyanın çevresinde 4 kez dönmekle eşdeğer. Bugün size her yurt dışı seyahatimde beni rahatsız eden, Türkiye’nin gariplikleri adı altında bir yazı dizisi yapsam , en başa koyacağım konulardan biri olan , yurtdışı çıkış harcından bahsetmek istiyorum. Bazı istisnalar dışında, örneğin yurtdışında oturma izni olması, çifte vatandaşlık sahibi olup yabancı pasaportu ile seyahet edenler, görevli seyahat eden devlet memurları gibi, herkesin yurtdışına çıkarken ödemesi gereken 15 TL yurtdışı çıkış harcından bahsediyorum. 

Diyeceksinizki topu topu 15 TL , ilk çıktığında ve uzun yıllar boyunca 100 USD ödüyorduk ve adı da toplu konut fonu harcı idi. Evet , doğru, yurtdışı çıkış harcı, 1984’de Toplu Konut Kanunu’nun çıkmasını takiben 100 USD olarak belirlenmiş ve yürürlüğe girmişti. O zamanlar gerçekten hayat çok daha zormuş. Yurtdışına çıkmanın zaten zor ve zahmetli olduğu günlerde bir de konut fonu adı altında 100 USD ödemek gerçekten insanların canını yakıyordu. 

Örneğin 500 USD’lik kısa bir yurtdışı seyahati için seyahatin %20’si kadar da konut fonu ödeniyordu. 1996’da kaldırılan konut fonu daha sonra 2001 yılında 50 USD olarak geri döndü. 

2002’de harc ücreti 70 TL’ye 2007 de ise bugünkü harc ücreti olan 15 TL olarak belirlendi. İlk çıktığı zaman toplu konut fonuna aktarılan bu harc’ın bugün nerede kullanıldığını bilmiyorum ama sanıyorum dünyanın hiçbir ülkesinde böyle bir uygulama yoktur. Gelişmiş ülkelerde örneğin Avrupa Birliğinde olmadığını kesin olarak biliyorum. Çağdışı olduğunu düşündüğüm bu uygulama olsa olsa gelişmemiş ülkelerde mevcut olabilir. 

Yılda yaklaşık 10 milyon vatandaşın yurtdışına çıktığı düşünülürse toplanan para yılda yaklaşık 150 milyon TL yani 50 milyon EUR civarında olacaktır. 

Her ne kadar 15 TL olsa da, ödemesi için ya önceden bankaya yatırılması veya havaalanında harc pulu alınması bile zaten insana zor gelirken, seyahat etme özgürlüğü olan bir insanın yurtdışına çıkmak için harc ödemek zorunda olması anlaşılır bir şey değildir. Bir an önce kaldırılması gereklidir diye düşünüyorum. 

Umarım yeni kurulacak hükümet bu konuyuda gündemine alır ve yurtdışına çıkarken çıkış harcı ödemekten temelli kurtuluruz.

Herkese güzel bir hafta diliyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder